Achtergrondliteratuur

Hier treft u enkele Themateksten aan die wat dieper ingaan –met vermelding van bronnen- op aspecten die in de Handreiking aan de orde zijn gesteld. Er zullen nog enkele Themateksten meer volgen. Tevens vindt u hier een verslag van de Studiedag van 5 juli 2016 die vanuit de LPTN is georganiseerd rondom de problematiek van professionalisering van het onderwijs aan nieuwkomers.

Betreft; Link

1.

Thematekst ‘Taaldenkgesprekken: wat en waarom?’ van Resi Damhuis

pdfPDF

2.

Thematekst ‘De rol van de moedertaal in het onderwijs’ van Karijn Helsloot pdfPDF

3.

Thematekst over ‘Scaffolding en Taalsteun’                      (komt nog)  

4.

Videofragment (6,5 minuut) waarin de Austalische onderzoeker Pauline Gibbons vertelt over het belang van snelle integratie van tweede-taalleerders in de reguliere klas.

Video
5.

Thematekst  'Onderwijs aan nieuwkomers organiseren - belangrijke inzichten en principes' van Maaike Hajer
(uit:Lieskamp (red.). 2016. Niewkomers op school. Onderwijs als startpunt voor een betere toekomst. Uitgeverij Pica.)

pdfPDF
6. Thematekst 'Zweden, gidsland in onderwijs aan nieuwkomers?' van Maaike Hajer
(uit:Lieskamp (red.). 2016. Nieuwkomers op school. Onderwijs als startpunt voor een betere toekomst. Uitgeverij Pica.)
pdfPDF

7.

Verslag van de Studiedag op 5 jul 2016, voor Opleiders en Nascholers ‘TAALONDERWIJS AAN VLUCHTELINGEN EN HUN KINDEREN’  pdfPDF
8.