Achtergrondinformatie

Hier treft u achtergrondinformatie aan bij de Handreiking. U vindt hier themateksten bij aspecten die in de Handreiking aan de orde zijn gesteld, artikelen en verwijzingen naar interessante video's. De achtergrondinformatie zal voortdurend uitgebreid worden. Tevens vindt u hier een verslag van de Studiedag van 5 juli 2016 die vanuit de LPTN is georganiseerd rondom de problematiek van professionalisering van het onderwijs aan nieuwkomers.

 

Artikelen n.a.v. de handreiking
Link

Artikel 'Taalonderwijs aan nieuwkomerskinderen' door Maaike Hajer en Maaike Pulles
(in: LBBO Beter Begeleiden, september 2017)

pdfPDF
Artikel 'De thuistaal in de klas' door Conny Boendermaker en Carijn Helsloot
(in: JSW, oktober 2017)

pdfPDF

 

Achtergronden 'Taal & onderwijs'

 

Thematekst ‘Taaldenkgesprekken: wat en waarom?’ van Resi Damhuis

pdfPDF
Thematekst ‘De rol van de moedertaal in het onderwijs’ van Karijn Helsloot pdfPDF
Thematekst over ‘Scaffolding en Taalsteun’                      (komt nog)  

 

Achtergronden 'Onderwijs & organisatie'

 

Thematekst  'Onderwijs aan nieuwkomers organiseren - belangrijke inzichten en principes' van Maaike Hajer
(uit:Lieskamp (red.). 2016. Niewkomers op school. Onderwijs als startpunt voor een betere toekomst. Uitgeverij Pica.)

pdfPDF

 

Achtergronden 'Organisatie & vakmanschap'

 
Thematekst 'Zweden, gidsland in onderwijs aan nieuwkomers?' van Maaike Hajer
(uit:Lieskamp (red.). 2016. Nieuwkomers op school. Onderwijs als startpunt voor een betere toekomst. Uitgeverij Pica.)
pdfPDF
Artikel 'NT2-onderwijs versterken via formeel en informeel leren' van Sylvia Peters, Anneleen Post, Resi Damhuis en Piet Litjens
Over de inrichting en organisatie van de scholing van een leerkrachtenteam van een AZC-school
website

 

Video

 
Introductievideo bij 'Ruimte voor nieuwe talenten'. Toelichting op de brochure door Maaike Hajer. Video

Videofragment (6,5 minuut) waarin de Austalische onderzoeker Pauline Gibbons vertelt over het belang van snelle integratie van tweede-taalleerders in de reguliere klas.

Video

 

Verslagen LPTN

 
 Verslag van de Studiedag op 5 jul 2016, voor Opleiders en Nascholers ‘TAALONDERWIJS AAN VLUCHTELINGEN EN HUN KINDEREN’   pdfPDF