Achtergrondinformatie

Hier treft u achtergrondinformatie aan bij de Handreiking. U vindt hier themateksten bij aspecten die in de Handreiking aan de orde zijn gesteld, artikelen en verwijzingen naar interessante video's. De achtergrondinformatie zal voortdurend uitgebreid worden. Tevens vindt u hier een verslag van de Studiedag van 5 juli 2016 die vanuit de LPTN is georganiseerd rondom de problematiek van professionalisering van het onderwijs aan nieuwkomers.

 

Artikelen
Link

Artikel 'Taalonderwijs aan nieuwkomerskinderen' door Maaike Hajer en Maaike Pulles
(uit: LBBO Beter Begeleiden, september 2017)

pdfPDF

 

Themateksten

 

Thematekst ‘Taaldenkgesprekken: wat en waarom?’ van Resi Damhuis

pdfPDF
Thematekst ‘De rol van de moedertaal in het onderwijs’ van Karijn Helsloot pdfPDF
Thematekst over ‘Scaffolding en Taalsteun’                      (komt nog)  
Thematekst 'Zweden, gidsland in onderwijs aan nieuwkomers?' van Maaike Hajer
(uit:Lieskamp (red.). 2016. Nieuwkomers op school. Onderwijs als startpunt voor een betere toekomst. Uitgeverij Pica.)
pdfPDF

Thematekst  'Onderwijs aan nieuwkomers organiseren - belangrijke inzichten en principes' van Maaike Hajer
(uit:Lieskamp (red.). 2016. Niewkomers op school. Onderwijs als startpunt voor een betere toekomst. Uitgeverij Pica.)

pdfPDF

 

Video

 

Videofragment (6,5 minuut) waarin de Austalische onderzoeker Pauline Gibbons vertelt over het belang van snelle integratie van tweede-taalleerders in de reguliere klas.

Video

 

Verslagen LPTN

 
 Verslag van de Studiedag op 5 jul 2016, voor Opleiders en Nascholers ‘TAALONDERWIJS AAN VLUCHTELINGEN EN HUN KINDEREN’   pdfPDF