Achtergrondinformatie
Hier treft u achtergrondinformatie aan bij de Handreiking. U vindt hier themateksten bij aspecten die in de Handreiking aan de orde zijn gesteld, artikelen en verwijzingen naar interessante video's. De achtergrondinformatie zal voortdurend uitgebreid worden. Tevens vindt u hier een verslag van de Studiedag van 5 juli 2016 die vanuit de LPTN is georganiseerd rondom de problematiek van professionalisering van het onderwijs aan nieuwkomers.
Onderzoek | |
Onderzoeksrapport 'Ruimte en Richting in Professionalisering voor Onderwijs aan Nieuwkomers. Een verkenning van opleiding en scholing voor leraren in basis- en voortgezet onderwijs in Vlaanderen en Zweden' door Maaike Hajer, Gerrit Jan Kootstra en Marian van Popta. |
![]() |
Artikelen n.a.v. de handreiking |
|
Artikel 'Taalonderwijs aan nieuwkomerskinderen' door Maaike Hajer en Maaike Pulles |
![]() |
Artikel 'De thuistaal in de klas' door Conny Boendermaker en Carijn Helsloot (in: JSW, oktober 2017) |
Achtergronden 'Taal & onderwijs' |
|
Taaldenkgesprekken met nieuwkomers: Hoe help je leerkrachten uitdagende leermomenten te creëren? Artikel van Resi Damhuis en Hanna Kuijs in Tijdschrift Taal, jaargang 11, nummer 16 (2020). |
artikel |
Iedereen kan meedoen in de natuur- en techniekles: Nederlandse ervaringen binnen een internationaal onderzoek naar inclusief, taalgericht onderwijs |
artikel |
Praktijk en didactiek Taaldenkgesprekken met nieuwkomers Wat is een taaldenkgesprek precies? En hoe voer je zo’n gesprek met nieuwkomers? Op een nieuw onderdeel van de LOWAN-site bekijk je praktijkvoorbeelden van taaldenkgesprekken in de nieuwkomersklas. Ontdek hoe je een taaldenkgesprek didactisch aanpakt. En lees hoe taaldenkgesprekken bijdragen aan de taalontwikkeling van nieuwkomers. Lees meer. |
website |
Thematekst ‘Taaldenkgesprekken: wat en waarom?’ van Resi Damhuis | ![]() |
Thematekst ‘De rol van de moedertaal in het onderwijs’ van Karijn Helsloot | ![]() |
Thematekst over ‘Scaffolding en Taalsteun’ (komt nog) |
Achtergronden 'Onderwijs & organisatie' |
|
Thematekst 'Onderwijs aan nieuwkomers organiseren - belangrijke inzichten en principes' van Maaike Hajer |
![]() |
Achtergronden 'Organisatie & vakmanschap' |
|
Thematekst 'Zweden, gidsland in onderwijs aan nieuwkomers?' van Maaike Hajer (uit:Lieskamp (red.). 2016. Nieuwkomers op school. Onderwijs als startpunt voor een betere toekomst. Uitgeverij Pica.) |
![]() |
Artikel 'NT2-onderwijs versterken via formeel en informeel leren' van Sylvia Peters, Anneleen Post, Resi Damhuis en Piet Litjens Over de inrichting en organisatie van de scholing van een leerkrachtenteam van een AZC-school |
website |
Video |
|
Introductievideo bij 'Ruimte voor nieuwe talenten'. Toelichting op de brochure door Maaike Hajer. | Video |
Videofragment (6,5 minuut) waarin de Austalische onderzoeker Pauline Gibbons vertelt over het belang van snelle integratie van tweede-taalleerders in de reguliere klas. |
Video |
Verslagen LPTN |
|
Verslag van de Studiedag op 5 jul 2016, voor Opleiders en Nascholers ‘TAALONDERWIJS AAN VLUCHTELINGEN EN HUN KINDEREN’ | ![]() |
Materialen kadertraining
- Ruimte voor nieuwe talenten. Keuzes rond nieuwkomers op de basisschool
- Appel, R. & Kuiken, F. (2006) Nederlands als tweede taal. Geschiedenis van een jong vakgebied.
- Cummins, J. & S. Stille (2012) English language learners in Canadian schools: emerging directions for school-based policies
- Inleidende tekstfragmenten bij thema alfabetisering oudere nieuwkomerskinderen